Het cruciale belang van een succesvol onboarding proces: Hoe maak je een goede eerste indruk
Het aannemen van nieuwe medewerkers is een cruciaal moment voor zowel werkgevers als werknemers. Voor werkgevers betekent dit het verwelkomen van nieuwe talenten en investeren in de toekomst van hun organisatie. Voor nieuwe medewerkers betekent dit het begin van een nieuwe fase in hun carrière en de start van een spannend avontuur. De manier waarop nieuwe medewerkers worden onboarded, kan aanzienlijke invloed hebben op hoe ze hun nieuwe baan ervaren en of ze zich op hun gemak voelen bij de organisatie.
Recent onderzoek, zoals dat in het BambooHR-onderzoeksrapport van 2023, werpt licht op hoe nieuwe medewerkers hun onboarding-ervaringen beoordelen en welke factoren van invloed zijn op hun eerste indruk van de organisatie. Het blijkt dat nieuwe medewerkers al snel weten of ze een goede keuze hebben gemaakt bij het accepteren van een baan, en deze beslissing baseren ze op verschillende cruciale elementen tijdens het onboardingproces.
De eerste indruk telt
Het spreekwoord zegt: “Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken.” Dit geldt zeker in het geval van onboarding. Nieuwe medewerkers vormen al binnen de eerste paar dagen van hun nieuwe baan een beeld van de organisatie. De manier waarop ze worden verwelkomd en begeleid in de organisatie heeft grote invloed op hun gevoelens en perceptie.
Uit het BambooHR-onderzoek blijkt dat 33% van de nieuwe medewerkers aangeeft dat een goede introductie en ontvangst op de eerste dag een van de belangrijkste factoren is die hen een positieve eerste indruk van hun nieuwe werkgever geeft. Het welkom heten van nieuwe medewerkers met open armen, hen rondleiden door de faciliteiten, en hen voorstellen aan collega’s kan de toon zetten voor een positieve onboarding-ervaring.
Duidelijke communicatie en realistische verwachtingen
Een ander cruciaal aspect van een succesvolle onboarding is de communicatie over de verwachtingen en verantwoordelijkheden van de nieuwe medewerker. Werkgevers moeten ervoor zorgen dat nieuwe medewerkers een duidelijk beeld hebben van wat er van hen wordt verwacht en wat ze kunnen verwachten van de organisatie. Dit omvat het bespreken van de functieomschrijving, de bedrijfscultuur en de kansen voor groei en ontwikkeling.
De rol van training en ontwikkeling
Een andere belangrijke factor die van invloed is op de eerste indruk van nieuwe medewerkers is de kwaliteit van de training en ontwikkelingsmogelijkheden die hen worden geboden. Het BambooHR-onderzoek meldt dat bijna een derde van de nieuwe medewerkers aangeeft dat een gebrek aan effectieve training en ontwikkelingskansen een negatieve invloed heeft op hun onboarding-ervaring.
Smelt support bij een succesvolle onboarding
Een succesvol onboarding van nieuwe medewerkers is van cruciaal belang voor het creëren van een positieve eerste indruk. De manier waarop ze worden verwelkomd, de duidelijkheid van communicatie en de kwaliteit van de aangeboden training en ontwikkeling spelen een grote rol bij hoe ze hun nieuwe baan ervaren. Smelt is al meer dan 30 jaar gespecialiseerd in het werving & selectie voor vast en tijdelijke krachten binnen de life sciences en health industrie, en weet als geen ander hoe ze een goede match moeten maken, en het proces van nieuwe medewerkers moet begeleiden. En met de Smelt Academy maken we de onboardingproces compleet. Ons uitgebreide aanbod aan trainingen en online modules kunnen u helpen om een blijvende indruk te maken op uw nieuwe hires en uw organisatie te versterken.
Als u op zoek bent naar ondersteuning bij het onboarden en trainen van nieuwe medewerkers in de life sciences industrie, neem dan contact met ons op. Maak van uw onboardingproces een troef en zorg ervoor dat uw nieuwe medewerkers zich welkom en goed voorbereid voelen voor hun nieuwe uitdagingen.